"Скарбничка" цікавих вправ для уроків української мови




1. Ігрова технологія

10 клас

Тема: Запозичені слова, їх стилістичні функції.

Мета: поглибити знання учнів про запозичені слова, удосконалити вміння пізнавати їх, за допомогою словників тлумачити значення, розвивати вміння визначати стилістичні функції запозичених слів та навички доцільного користування ними; розвивати чуття слова; виховувати почуття патріотизму та полікультурності.

Фрагмент уроку

 Етап актуалізації опорних знань.


1)«І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь...»
Вчитель. А тепер поговоримо українською мовою про серйозні речі. Часто люди, намагаючись справити про себе враження, як про дуже ерудованих, сиплють чудернацькими чужомовними словами: медитація, девальвація, оптимізація, тоді, як в рідній мові анітрохи не гірші, а навпаки — не такі незвичні й громіздкі відповідники: роздуми, продовження, поліпшення. Наш  конкурс доведе, що українська мова має повновартісні відповідники до багатьох запозичень. Їх зашифровано в хрестослові, який слід розгадати гравцям кожної команди. 

2


1








10


9




















































































3











11























































































4




6


5


12




14


13




























































7







15











































































8







16




6



























1. Віраж.2. Акцент.3. Журнал.4. Вояж.5. Монстр.6. Сомнамбула.7. Юрист.8. Принцип.9. Егоїст.10. Асортимент.11.Деградація.12. Аплодисменти.13. Унікум.14. Кафе.15.Блондинка16. Дисципліна.


Запозичення
Походження
Український

відповідник







1
Віраж
Франц. virag;virer — вертатися
Поворот




2
Акцент
Лат. accentus — наголос
Наголос




3
Журнал
Франц. journal — газета
Часопис




4
Вояж
Франц. voyage — подорож
Подорож




5
Монстр
Франц. monstre;
Потвора


лат. monstrum — диво





6
Сомнамбула
Лат. somnus— сон і ambular
Сновида


ходити





7
Юрист
Нім. Jurist,лат. jus(jurisправо
Правник




8
Принцип
Лат. principium —основа
Правило




9
Егоїст
Франц. egoiste; Лат.ego — я
Себелюб




10
Асортимент
Франц. assortiment —підбір
Перелік




11
Деградація
Лат. degradatio — пониження
Занепад


в чині





12
Аплодисменти
Франц. applaudissements;
Оплески


лат. applaudere — плескати руками





13
Унікум
лат. unicus — єдине
Виняток











14
Кафе
Тур. Kahve — кава
Кав’ярня




15
Блондинка
Франц. blondin,blond — білявий
Білявка




16
Дисципліна
Лат. disciplina — учення, вихо-
Порядок


вання

2)«Ви нам слово — ми вам десять!»
Вчитель. Наступний конкурс має остаточно переконати Вас у лексичному багатстві й колоритності рідної мови. Члени команд підібрали й зараз називатимуть по черзі один одному російські слова чи звороти, які часто вживаються в їхньому мовленні. Гравці іншої команди, маючи 30 секунд на роздуми, мусять підібрати якомога більше повноцінних українських відповідників. Наприклад:

Рос. слово
Український відповідник
Шевелить моз-
Розмірковувати, мізкувати, гадкувати, кумекати
гами
Превосходить
Перевищувати, перевершувати, переважати, пере-
скакувати (розм.), перепльовувати (розм.)
Трепетать
Тремтіти, потерпати, дрижати, труситися, тріпотіти
Невдомек
Незрозуміло, невтямки (розм.), невдогад (розм.)
Щиголь
Чепурун, дженджуристий, молодик (зневажл.)
Балаболка
Балакун (розм.), базіка (зневажл.), торохтій (розм.)
Пустомеля (зне-
Сорока (розм.), язиката хвеська(розм.)
важл.)
Милашка
Красунчик, чарівна/ миле створіння, славний/
утішний хлопчик, вродливець
Бабник
Бабій, залицяльник, ловелас, дівчачур, волоцюга,
спідничник


2.  Технологія проблемного навчання.

11 клас

Тема: Стилі мовлення,їх підстилі. Зміст і структура текстів кожного зі стилів, їх характерні мовні засоби, основні жанри.
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про стилі, підстилі і жанри мовлення; удосконалювати вміння й навички визначати стиль, підстиль і жанр тексту, стилістично доцільно використовувати мовні засоби; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення; виховувати у школярів культуру мовлення, повагу до слова.




Варіанти фрагментів уроку
Етап узагальнення знань, умінь і навичок


1)Завдання для учнів: Проаналізуйте запропонований текст . Чому не можна прийти на збори за таким оголошенням?

Оголошення

Завтра в ліцеї відбудеться день відкритих дверей.

Адміністрація

Діти кажуть, що не уточнено, де саме і коли саме будуть проходити збори.Значить, треба вивчити уточнюючі члени речення. В кінці уроку дане оголошення буде виправлено таким чином:

Оголошення

17 квітня, о 10.00, в Одеському професійному ліцеї морського транспорту, в актовому залі,

відбудеться день відкритих дверей.

Адміністрація ліцею


2)«Переклад» тексту з української мови на ...українську.

Завдання для учнів: Відредагуйте текст, замінивши жаргонну лексику на

власне українську.

Комп по-тупому завис. Глюк чи полетіла материнка? Добре, якщо перше, бо

інакше доведеться викинути до сотні баксів на ремонт. На кого ж наїхати, щоб

подивився й не кинув? А то нажене пургу, от і думай, де брати бабки.



3)
Завдання для учнів: Прочитайте й проаналізуйте текст. Ту ж інформацію

спробуйте передати в художньому стилі.

Уночі та вранці в Одесі спостерігатиметься туман. Вітер південний, південно-

західний, 5-10 м / с. Температура вночі 2-7 ° тепла, вдень - 10-15 ° тепла ( за інформацією Українського Гідрометцентру)


3. Технологія колективного навчання.

11 клас

Тема: Стилі мовлення,їх підстилі. Зміст і структура текстів кожного зі стилів, їх характерні мовні засоби, основні жанри.


Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про стилі, підстилі і жанри мовлення; удосконалювати вміння й навички визначати стиль, підстиль і жанр тексту, стилістично доцільно використовувати мовні засоби; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення; виховувати у школярів культуру мовлення, повагу до слова.

Фрагмент уроку

Етап узагальнення знань, умінь і навичок




Аналіз мовного матеріалу.Прочитайте тексти, з’ясуйте їх тему, основну думку. Визначте стилістичну належність поданих текстів. Які мовні (лексичні, синтаксичні) особливості притаманні текстам?(Учні діляться на 5 груп і таким чином опрацьовуються подані тексти. Після виконання завдання аналіз проводиться на клас.)

Текст № 1

Пісня — одна з найдавніших форм народної творчості. Вона зародилася в трудовій діяльності людини і стала виявом почуттів, дум і сподівань найширших народних мас. Тісний зв’язок пісні з трудовою і суспільно-громадською діяльністю людей спричинився до появи багатьох видів і жанрів народних пісень, які відображають історичні періоди в розвитку народу, його боротьбу за соціальне і національне визволення, а також вірування, обряди, побут, родинні відносини тощо (УРЕ. — Т. 11. — С. 219).

Текст № 2

Відомо, що в пісні вилилася вся минула доля, справжній характер України; пісня і дума становлять там народну святиню, краще добро українського життя, у них горить любов до батьківщини, виблискує слава минулих подвигів; у них дихає і чисте, ніжне почуття жіночої любові, особливо любові материнської. …Все коло життєвих насущних інтересів охоплюється в пісні, зливається з нею, і без неї саме життя стає неможливим (М. Добролюбов).

Текст № 3

Чарівна, ніжна й граціозна українська пісня. Скажу більше: у ній є щось, що хапає за серце, щось глибоко задушевне. Як слушно пригодилися тут ці численні пестливі слова, які неможливо перекласти жодною іншою мовою, навіть і російською. Але не лише на пестливих словах створюється чарівливість української пісні. Ця чарівливість розлита в усьому: у словах і порівняннях, а іноді й просто не знаєш у чому: мило та й годі! (М. Берг).

Текст № 4

І раптом… що це? Вутанька вся аж стрепенулася. Десь близько за перегородкою ніжним, ледве чутним струмочком забриніла пісня. Який знайомий, який рідний мотив! Вутанька ще в якомусь гнітючому палаючому запамороченні приклала руку до лоба: що це за пісня така знайома? Де вона її чула? І не встигла додумати це, як щось уже сяйнуло в пам’яті, гарячою хвилею хлюпнуло в саме серце (О. Гончар).

Текст № 5

ОГОЛОШЕННЯ

10 квітня о 14 годині в актовому залі школи відбудеться конкурс на краще виконання української народної пісні. Охочих узяти участь у конкурсі просимо подати заявки до 5 квітня в учнівський комітет школи. Учком

4.Технологія особистісно зорієнтованого навчання.

11 клас

Тема: Складнопідрядне речення, його будова, засоби зв’язку в ньому

Мета: формування вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їх будову; відрізняти складнопідрядні речення від складносурядних і безсполучникових, ставити питання від головної до підрядної частини, креслити схеми складнопідрядних речень; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, спостережливість,  вдосконалювати навички зв’язного мовлення.

Варіанти фрагмент уроку


Етап узагальнення знань, умінь і навичок
1     1.Творче «конструювання»
За поданими частинами скласти речення, назвати його вид.
1. Як не любити той край, де ти вперше побачив дивний світ.
2. Тільки той безстрашно захищає все рідне, хто збереже свою душу.
3. Не один із нас переконано думає: найстрашніша хвороба нашого часу - байдужість.
4. Серце трепетно в грудях б’ється: теплим спогадом про рідний край зігріте воно.
5. Пам’ятки рідного краю - різноманітні за віком і мистецькою цінністю, проте вони для нас безцінні.
6. Куточки Дніпропетровщини мають багато цікавих пам’яток, і вони повертають нас у минуле.

2. Побудувати речення за схемами.
1. [ ],і[ ].  Для мене Батьківщина починається з незвичайної назви Кривий Ріг, і відразу в уяві виникають милі серцю місця: Суха Балка, Саксагань, парк відпочинку.
2.[ ], ( якщо ).  Людина перестає бути людиною, якщо вона не буде знати історію свого краю.
3.[ ], [ ].  Любов до Батьківщини надихає нас на життя, вона перетворює його на постійний рух вперед.
4.(Як ), [ ].  Як геройськи працювали колись криворіжці, так самовіддано вони працювали й відбудовуючи місто.
5.[ ]: [ ].  Знаємо: неподалік від мікрорайону Сонячний є Солоне озеро, зовсім крихітне озерце.
6.[ ],а [ ].  Без Вкраїни мені не являється Світ, а без Світу для мене немає Вкраїни.
7.[ ], ( що ). Ми щасливі, що у нас є таке чудове місто.

5. Технологія програмованого навчання

10 клас

Перфокарти (роздрукувати та вирізати порожні місця)





1.Пунктуація

Під сосною__на теплому твердому піску__мішаному з падалишньою глицею__лежить Тимоха__смирний__неговіркий хлопець.
Іржання те розбинося зараз же на десять відгомонів__ і покотилося по ярузі__і пішло бродить та гомоніти понад болотечком так__наче не одна конячка заіржала__а__принаймні__цілий табун.
Великих вершин досягають__ на жаль__ не тільки орли.
Божий світ__ оповитий красою__ задрімав у легенькому сні.

 2.Вживання апострофа
1. В небі хмарки білосніжні, легкі, ніби пір__я, роси на травах — погоди хорошої знак, птах, що піднявся з долини й летить до узгір__я. Може, то лебідь піднявся, а може, — літак.
2. Ніколи я не знав, як тяжко жить без солов__я, що в пісні аж трем­тить тільцем своїм маленьким і гар__ячим.
3. Щасливий воїн, що в ім__я миру свою підносить бойову сокиру.
4. Був я в Сосниці не­давно, в тому В__юнищі зеленім, в тій селянській щедрій хаті, де Довженко народивсь.
5. Білий місяць, чорним перевитий, хмари за вікном у небі в__ються.
6. Живе сім__я велика і єдина!
7. Наша дружба — наша воля, не темниці-кам__яниці (З тв. М. Рильського).

3.Подовження приголсних

Ста__ей, подовже__я, непримире__ий, притама__ий, воста__є, дзві__иця, лис__ям, скатер__ю, здорове__ий, любо__ю, мудріс__ю, числе__ний, сторі__я, підвіко__я, доруче__я, поклика__я, шале__ий, довгожда__ий, узлі__я, вче__ий, безсме__.я, довкі__я.


4.Спрощення у групі приголосних

  • Шіс..надцять, гігант..ський, проїз..ний, пес..ливий, піс..ний.
  • Хвас..ливий, кількіс..ний, улес..ливий, компос..ний, студен..ський.
5.Написання слів іншомовного походження (літери і,и)

С..митом, ф..нанси, економ..ка, такт..чний, д..пломант, рекомендац..йн..й, ..дент..чн..й, ор..г..нал, екв..валент, кред..т, гр..ф, л..нгв..ст..ка, ..нформат..ка, експер..мент, теор..я, каз..но, б..знесмен, р..тор..ка, д..ференц..йн..й, аналог..я, гарант..я, вар..ант, ..м..грац...я, єп..лог, ..люстрац..я, л..м..тувати, ф..ксувати, асоц..ац..я, акред..тац..я, маркет..нг, д..лер, л..з..нг, маг..стр, ауд..т, арб..траж, стат..ст..ка, естет..ка, еск..з, ст..ль, ф..рма, педагог..ка, юр..ст, ф..л..ал, с..стема, пер..од..ка, м..н..стр, к..ловат, кл..н..ка.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Звіт з навчальної практики "Засоби дистанційної освіти"